Opnieuw een wisseling

Bij de warme overdracht gaven we al aan dat de IB-er van de ITK altijd vraagt om één of twee wendagen voor de leerling. De overgang van de ITK naar een reguliere basisschool is namelijk wéér een wisseling voor het kind. Veel van de leerlingen hebben al heel veel veranderingen meegemaakt. De kinderen die vanwege een oorlogssituatie gevlucht zijn, hebben vaak in diverse landen gewoond en eenmaal in Nederland soms wel in acht AZC's met even zoveel scholen. Dan komt er in het ITK jaar eindelijk wat rust en dan moeten ze na een jaar wéér wisselen. Niet alleen kinderen uit oorlogssituaties vinden dit moeilijk, ook andere leerlingen hebben in ieder geval een landverhuizing meegemaakt, sommigen zelfs meerdere en ook zij moeten opnieuw wennen aan een nieuwe school.

Als ze uitstromen dan zijn de kinderen trots, want zij mogen naar een Nederlandse school! Terecht dat ze trots zijn, want ze hebben veel geleerd en hard gewerkt in dat ene jaartje ITK! Wat hebben ze veel in moeten halen, sommige leerlingen vaak wel 3 jaar of meer en nu moeten ze het op hun nieuwe school waar gaan maken! Hoe fijn is het dan dat ze op dat wendagje zien dat ook daar een lieve juf of meester is die ze helpt en begrijpt dat ze nog niet alles weten. Kinderen die na een wendag weer terug komen in de ITK zijn vaak onbeschrijfelijk opgelucht: 'Het was leuk juf en ik heb al heeeeeeel veel vrienden!'.

Communicatie met niet Nederlandstalige ouders